رسوایی اخیری که در هفتههای گذشته گریبانگیر شد، بهروشنی نشان داد که صنعتتا چه حد میتواند برای ما خطرناک باشد. این شبکهی اجتماعی به همین دلیل در هفتههای اخیر در کانون توجه رسانهها قرار داشت. جنجالهای شکلگرفته پیرامون این رسوایی کاملا قابل توجیه است؛ اما فیسبوک تنها یک پای قضیه محسوب میشود. در واقع اگر قرار باشد نسبت به دادههایی که شرکتها بدون آگاهی یا رضایت مستقیم ما جمعآوری میکنند نگران باشیم، ز هر نظر تهدید بسیار بزرگتری بهحساب میآید. حجم اطلاعاتی که این شرکت جمعآوری میکند، نحوهی ردیابی کاربران و مقدار زمانی که افراد در سایتها و اپلیکیشنهای گوگل سپری میکنند، بسیار گستردهتر از فیسبوک است.
مقالههای مرتبط:
ا را ناگزیر میکند نحوهی کارکرد خود را بیش از پیش بازگو کنند و در پی دریافت مجوزهای بیشتری از کاربران باشند. با در نظر گرفتن این انتخاب، بسیاری از افراد احتمالا با معاوضهی دادههای شخصی در قبال دریافت خدمات مشکلی ندارند. با این حال تا به امروز تعداد معدودی از ما به میزان گستردگی دادههایی که از ما جمعآوری و به کار گرفته میشود، پی بردهایم. آرویند نرایانان، دانشمند علوم کامپیوتر و استادیار دانشگاه پرینستون، میگوید: «یک مشکل سیستماتیک وجود دارد و محدود به فیسبوک نیست.» به عقیدهی وی، مشکل بزرگتر این است که مدل کسبوکار این شرکتها منجر به نقض حریم شخصی میشود. هرچند اکنون توجهات =تا حد زیادی به فیسبوک معطوف شده است؛ اما ما نباید در این میان از نقش گوگل غافل شویم.
گوگل چگونه دادهها را جمعآوری میکند
قانونگذاران و رسانهها از فیسبوک دربارهی اصطلاح «پروفایل سایه» و دادههایی که این شرکت ا، سؤال کردهاند. فیسبوک بهصورت مستقیم این اصطلاح را به کار نمیبرد؛ اما جمعآوری اطلاعات افرادی که در این شبکهی اجتماعی حضور ندارند، تأیید کرده است.
چندلر گیونز، مدیرعامل (شرکت توسعهدهندهی نرمافزارهای مخصوص مقابله با جعل هویت)، میگوید: «این احتمال وجود دارد که گوگل نیز دست کم بهاندازهی فیسبوک دارای پروفایل سایه باشد.» گوگل به تمام افراد فارغ از اینکه حساب کاربری گوگل داشته باشند یا نه، اجازه میدهد با این حال این شرکت همچون فیسبوک، کماکان به جمعآوری دادههای کاربران ادامه میدهد.
اگر قانونگذاران واقعا خواهان این هستند که از بازاریابی اینترنتی و جمعآوری داده آگاهی کامل پیدا کنند، احتمالا باید با ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل صحبت کنند. (تصویر: پیچای از سخنرانان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس.)
گوگل آنالیتیکس با فاصلهی بسیار زیاد برترین پلتفرم تحلیل (آنالیز) وب بهحساب میآید. این پلتفرم برای تحلیل وضعیت نزدیک به یکدوم از وبسایتهای بزرگترین شرکتهایی آمریکایی به کار برده میشود و در مجموع به ۳۰ تا ۵۰ میلیون وبسایت دسترسی دارد. گوگل آنالیتیکس فارغ از آنکه به آن وارد شوید یا نه، شما را ردیابی میکند.
در همین حال، ردیابی میلیونها نفری که در گوگل حساب کاربری دارند به روشهای بیشتری انجام میشود. در سال ۲۰۱۶ ود فراهم کرد.
از جمله دیگر دادههایی که گوگل به وسیلهی گوگل آنالیتیکس و دیگر منابع به دست میآورد، میتوان به تاریخچهی جستجو و وبگردی، اپلیکیشنهایی که نصب کردهایم، اطلاعات جمعیتی نظیر سن و جنسیت و فروشگاههایی که در دنیای واقعی برای خرید به آنها سر زدهایم، اشاره کرد. گوگل مدعی است که از دادههای مربوط به نظیر نژاد، دین، گرایش جنسی یا سلامتی استفاده نمیکند. از آنجایی که گوگل به ردیابی بین دستگاهی متکی است، میتواند کاربران را فارغ از دستگاهی که برای ورود به حساب کاربری استفاده میکنند، ردیابی کند.
به همین دلیل گوگل و فیسبوک برترین شرکتهای فعال در عرصهی بازاریابی اینترنتی بهحساب میآیند. آنها با تزریق حجم عظیمی از دادههای شخصی ما به جدیدترین فناوری هوش مصنوعی، میتوانند بدون آنکه ما داوطلبانه اطلاعات شخصی خود را بازگو کنیم، هویت واقعی و مکان ما را بهدقت تشخیص دهند.
گوگل حتی از طریق بازارهای تبلیغاتی برتر خود نیز اقدام به جمعآوری بیش از پیش داده میکند. تقریبا نهصورت دستهجمعی از همهی آن دادههایی که ترجیح میدهیم کسی نداند، آگاهی دارند. برای مثال آنها از اینکه ما باردار هستیم، طلاق گرفتهایم یا حتی اقدام به کاهش وزن کردهایم یا نه، بهخوبی مطلع هستند. گوگل با برخی از این دلالها بهصورت مستقیم همکاری میکند؛ اما میگوید مراقب است که هیچ فردی بر اساس اطلاعات حساس هدفگیری نشود.
غرفهی اندروید در کنگرهی جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا
دلالان اطلاعات میتوانند این اطلاعات را به شرکتهای بیمه، کارفرمایان و هرکس دیگری که احتمالا به آنها علاقهمند باشد، بفروشند؛ اما بسیاری از مشتریان آنها را بازاریابهایی تشکیل میدهند که نیازمند مؤلفهای دیگر یعنی هوش مصنوعی گوگل هستند. این هوش مصنوعی مخاطبانی را که شبیه به همان افراد یافتشده در دادههای دلالان باشند، هدفگیری میکند.