موسسه تحقیقاتی کانالیز در روز پنجشنبه 30 جولای 2020 (9 مرداد 1399) گزارش جدیدی از بازار جهانی اسمارتفون را منتشر کرد که مطابق آن شرکت هواوی در سه ماهه دوم سال 2020 با عرضه 55.8 میلیون گوشی هوشمند با وجود 5 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه در سال قبل به برند شماره یک جدید دنیای موبایل تبدیل شده است. به گفته کانالیز این نخستین فصل در 9 سال گذشته است که برند دیگری بهجز اپل یا سامسونگ به این عنوان دست پیدا میکند. موفقیت هواوی در این میان در حالی صورت میپذیرد که رقیب اصلی این شرکت یعنی سامسونگ با عرضه 53.7 میلیون اسمارتفون، سقوط آزاد 30 درصدی را نسبت به سهماهه دوم سال 2019 تجربه کرده است.

جایگاه فعلی هواوی در صدر جدول عرضهکنندهگان اسمارتفون در سال 2020 بیش از پیش از آن جهت اهمیت دارد که این شرکت از ماه می سال گذشته تحت تحریمهای گسترده وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته و مطابق گزارش کانالیز میزان عرضه جهانی آن در سهماهه دوم 2020 عمدتا به همین علت تا 27 درصد کاهش پیدا کرده است. راهکار هواوی برای گریز از این بحران البته چندان پیچیده و غیر قابل انتظار نبوده و در مدت کوتاهی با متمرکز نمودن عرضه محصولات خود بر بازار داخلی، زیانهای ناشی از ایجاد محدودیت در بازارهای جهانی را به میزان زیادی جبران نموده است. مطابق این گزارش، میزان عرضه اسمارتفونهای هواوی در بازار چین در سهماهه دوم سال 2020 نسبت به سال قبل با 8 درصد افزایش روبرو شده و بیش از 70 درصد از گوشیهای هوشمند این برند حالا در خود کشور چین به فروش میرسد.
جایگاه فعلی هواوی در این برهه (که با وجود کاهش 5 درصدی عرضه نسبت به سال قبل به دست آمده) را همچنین میتوان به عملکرد ضعیف رقبای آن بهدلیل بحران فراگیر کروناویروس مرتبط دانست جاییکه چین زودتر از سایر کشورها از سایهی گسترده محدودیتهای این بیماری خارج شده و با آغاز به کار مجدد بازارهای مصرف و کارخانههای تولیدی شرایط برای بهبود اوضاع برندهای چینی بهخصوص هواوی فراهم شده است.

بن استانتون (Ben Stanton) تحلیلگر ارشد مجموعه کانالیز ضمن قابل توجه توصیف کردن این نتیجه و اشاره به این موضوع که کمتر کسی در سال گذشته چنین روزی را پیشبینی میکرد میافزاید: «اگر به خاطر COVID-19 نبود این [اتفاق] رخ نمیداد. هواوی از بازیابی اقتصاد چین برای تثبیت و استحکام دوباره کسب و کار گوشیهای هوشمند خود حداکثر استفاده را برده است. سامسونگ حضور بسیار کوچکی با سهم بازار کمتر از 1 درصد در چین دارد و [در سوی مقابل] شاهد ویران شدن بازارهای اصلی خود نظیر برزیل، هند، آمریکا و اروپا بهدلیل شیوع [کروناویروس] و تبعات تعطیلیهای ناشی از آن بوده است.»
در همین رابطه مو جیا (Mo Jia) از تحلیلگران کانالیز میگوید: «بهدست آوردن جایگاه اول برای هواوی بسیار مهم است [و این موضوع] برای نشاندادن استحکام برند هواوی به کاربران داخلی، تأمینکنندگان قطعات و توسعهدهندهگان اهمیت دارد. این [شرکت] به متقاعد کردن آنها برای سرمایهگذاری نیاز دارد و این پیغام موفقیت خود را در طی ماههای آینده بسیار بلند و گسترده اعلام خواهد کرد. اما حفظ جایگاه پیشتازی هواوی در طولانی مدت [برای این شرکت] مشکل خواهد بود [چرا که] شرکای عمده آن در مناطق کلیدی از جمله اروپا بهطور روزافزونی در رابطه با دستگاههای هواوی با احتیاط رفتار کرده و با آوردن برندهای جدید و عرضه مدلهای محدودتر [از هواوی] در جهت کاهش ریسک حرکت میکنند. استحکام در چین بهتنهایی برای حفظ هواوی در جایگاه نخستین [بازارهای گوشیهای هوشمند] پس از آغاز روند بهبود اقتصاد جهانی کافی نخواهد بود.»
تقریبا همزمان با این گزارش، موسسه تحقیقاتی Counterpoint نیز جدیدترین گزارش خود از میزان عرضه گوشیهای هوشمند به بازار را در طی سهماهه دوم سال 2020 میلادی منتشر کرد. مطابق این گزارش تعداد گوشیهای عرضه شده در این نوبت به 271.4 میلیون دستگاه میرسد که با کاهش سالیانه 24 درصدی، نشانگر سریعترین نرخ افت طی سالیان اخیر است. در گزارش کانترپوینت نیز از هواوی بهعنوان برند شماره یک جدید دنیای موبایل نام برده شده که با وجد تحریمهای آمریکا با گذر از سامسونگ به جایگاه نخست جدول عرضهکنندگان گوشیهای هوشمند در سهماهه دوم سال 2020 تکیه زده است.