مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 27 آوریل 2016 (8 اردیبهشت 1395) گزارش خود را از فروش جهانی اسمارتفونها در سهماهه نخست سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش در اولین فصل از سال 2016، در مجموع 334.9 میلیون تلفن همراه هوشمند از طرف شرکتهای تولیدکننده وارد بازار شده که در مقایسه با 334.3 میلیون دستگاه اسمارتفونی که در مدت مشابه سال 2015 به بازار تزریق شده بود، اندکی افزایش داشته است. این افزایش ناچیز، کمترین میزان رشد سالانه فروش جهانی اسمارتفون محسوب میگردد. IDC این رشد حداقلی را به اشباع بازار اسمارتفون در بازارهای توسعه یافته و افت سالانه اپل و سامسونگ (بزرگترین پیشروهای بازار موبایل) نسبت میدهد.
شاید بتوان گفت بزرگترین تغییر در بازار، اضافه شدن برندهای کمتر شناخته شده چینی OPPO و vivo در جمع مدعیان باشد که موفق شدند جایگاههای چهارم و پنچم برترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند — که قبلا در اختیار لنوو و شائومی بود — را از آن خود کنند. همزمان با ارتقا بازار چین، تمایل برای خرید اسمارتفون در این کشور نیز به دلیل تولید بیش از اندازه به طور محسوسی فروکش کرده است. رشد سالانه ارائه اسمارتفون از سوی سازندگان به بازار چین در سال 2013 در حدود 62.5 درصد بود که در سال 2015 این میزان به 2.5 درصد افت نمود. در مقابل، ASP یا متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند در این کشور از 207 دلار در سال 2013، به 257 دلار در سال 2015 افزایش پیدا کرد.
IDC Smartphone market report
پنج کمپانی برتر عرضهکننده گوشیهای هوشمند در سهماهه اول سال 2016
ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر ارشد تحقیقات در بخش Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker مؤسسه IDC، معتقد است با توجه به منحنی روند تکامل اسمارتفون در چین، کمپانیهایی امکان رشد دارند که بتوانند به مشتریان سطح بالا (که تعدادشان رو به افزایش است) خدمات رسانی کنند. کمپانی لنوو در سال 2013 با متوسط قیمت فروش زیر 150 دلار به سوددهی رسید و پس از آن شرکت شائومی با متوسط قیمت فروش زیر 200 دلار در سالهای 2014 و 2015 جا پای جای لنوو گذاشت. هم اکنون نیز برندهایی نظیر هواوی، OPPO و vivo — که عمدتا در محدوده زیر 250 دلار گوشی تولید میکنند — مستعد آن هستند که سال 2016 را با قدرت سپری کنند. به گفته چاو، اگر این کمپانیهای جدید خواهان ادامه همین مسیر هستند نباید دست از تلاش کشیده و به داشتههای خود اکتفا نمایند، چرا که عرصه پویای اسمارتفون حتی به برندهای دارای کاربران تضمینشدهای نظیر شائومی نیز ثابت کرده که حفظ وفاداری مشتری به یک برند خاص کاری دشوار است.
آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، از مدیران تحقیقاتی در گروه Mobile Phone موسسه IDC، بر این باور است که بسیاری از این برندها عملا خارج از چین ناشناخته بوده و چنانچه آرزوی گرفتن جای اپل و سامسونگ را دارند، بایستی از توانایی بالایی در ورود به بازارهای به تکامل رسیدهای مانند آمریکا و اروپای غربی برخوردار باشند. هواوی ثابت کرده است که میتواند دیوایسهای بسیار پیشرفتهای را به فروش برساند. در کشور چین، هواوی هم اینک به عنوان یک برند پیشرفته مطرح بوده، اما در حال حاضر این کمپانی پا را از چین فراتر گذاشته و با افزایش کیفیت ساخت، دست به تولید محصولات پیشرفتهای نظیر Nexus 6P زده که در سرتاسر جهان به فروش میرسد. وی افزود: «در حالی که هواوی از حیث شناختهشده بودن در ]سطح[ بینالمللی ]از بقیه برندهای چینی[ جلوتر است، فروش عمده گوشیهای چینی در خارج از این کشور برای بسیاری از این برندها همچنان به صورت یک چالش بزرگ باقی مانده است، خواه این برند شائومی، لنوو، OPPO و یا vivo باشد. وقتی صحبت از توسعه بینالمللی به میان میآید، توانایی این برندها در پیشبرد رشد محلی دیگر کارایی ندارد. بازار بینالمللی جایی است که برندسازی ]محصولات[ پیشرفته به سرعت به رقابت بر سر قیمت تبدیل میشود.»
عملکرد برندهای برتر اسمارتفون در نخستین فصل سال 2016 به شرح زیر است:
سامسونگ: به رغم کاهش سالانه 0.6 درصدی در ورود گوشیهای سامسونگ به بازار، این کمپانی با عرضه 81.9 میلیون دستگاه اسمارتفون همچنان جایگاه نخست خود در بازار تلفنهای همراه هوشمند را حفظ کرده است. گوشیهای جدید Galaxy S7 و S7 edge در ماه مارچ فروش خوبی داشته و اپراتورهای عرضهکننده نیز با اقدامات گسترده تبلیغاتی خود در افزایش فروش این مدلها بیتأثیر نبودهاند. با توجه به آمار خوب فروش اولیه این دو محصول، به نظر میرسد ویژگیهایی از قبیل بهکارگیری دوباره کارت حافظه و ضد آب بودن این گوشیها نتیجه بخش بوده است. گفتنی است سامسونگ با تولید گوشیهای مقرون به صرفه سری J عملکرد خوبی در بازارهای نوظهور نیز داشته و در جستوجوی جذب کردن خرید-اولیها و افرادی که به دنبال خرید گوشیهای ارزان قیمت هستن